I en verden hvor internett er en uunnværlig del av hverdagen, er en profesjonell og funksjonell hjemmeside ikke lengre nice to have. En utdatert nettside gir et slett inntrykk av bedriften og vil ofte være vanskelig å finne, noe som resulterer i at potensielle kunder havner hos konkurrenten. En godt designet nettside vil derimot tiltrekke potensielle kunder, øke merkevarebevisstheten og generere salg av bedriftens produkter og tjenester. Men hvordan går man frem for å bygge en hjemmeside som oppfyller alle disse kravene? Denne artikkelen gir deg gode tips og en suksessoppskrift du kan lene deg på om du planlegger å fornye nettsidene til bedriften din. Trenger du profesjonell hjelp av et markedsføringsbyrå tar vi gjerne en uforpliktende prat rundt hvordan vi kan hjelpe deres bedrift med å bygge nettsidene deres.
Planlegging er en forutsetning for at bedriftens hjemmeside skal lykkes
Før du dykker ned i selve designet, er det viktig å gjøre seg noen tanker rundt hva du ønsker at nettsidene skal gjøre for bedriften din og hvordan utforming, tekst, bilder og funksjonalitet kan støtte opp om målene deres.
Som et minimum bør dere:
- Definer målene: Identifiser målene for hjemmesiden din, for eksempel å generere leads, selge produkter, eller informere om tjenester. Målene vil veilede design- og innholdsstrategien.
- Analyser konkurrentene: Ta en titt på konkurrentenes nettsider for å få en forståelse av hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Dette vil hjelpe deg med å skille deg ut og unngå vanlige feil.
- Identifiser målgruppen: Klarhet om målgruppen vil hjelpe deg med å lage en nettside som tiltaler deres behov, preferanser og smak. Design og innhold bør skreddersys etter målgruppen.
Design og brukeropplevelse som støtter nettsidens formål
En godt designet nettside bør være visuelt tiltalende og brukervennlig. Informasjon bør struktureres på en fornuftig måte, det skal være lett for kundene å finne frem til informasjon de leter etter og hjemmesidene skal ikke minst være enkle å bruke.
- Responsivt design: En moderne nettside må være tilgjengelig på alle enheter, inkludert mobil, nettbrett og stasjonære datamaskiner. Responsivt design innebærer at hjemmesiden din ser bra ut og fungerer optimalt, uavhengig av hva slags type enhet kundene dine besøker nettsidene fra.
- Intuitiv navigasjon: Brukerne bør enkelt kunne finne informasjonen de leter etter på hjemmesiden din. En tydelig og enkel navigasjonsmeny er avgjørende for å skape en positiv brukeropplevelse.
Farger og typografi: Farger og skrifttyper bør være i tråd med bedriftens merkevareidentitet og appellere til målgruppen. Velg en skrifttype som er lett å lese og farger som skaper kontrast og hierarki.
Innhold og søkemotoroptimalisering
Godt innhold og søkemotoroptimalisering (SEO) er avgjørende for at potensielle kunder skal finne nettsiden din, besøke den og holde dem engasjert. Søkeordsoptimalisering handler om å strukturere innholdet på hjemmesidene på måte som søkemotorene forstår – og som gir deg høyere plasseringer i søkeresultatene. Her er noen enkle steg du kan følge for å lage en hjemmeside som både søkemotorer og kunder elsker;
- Relevant og engasjerende innhold: Innholdet på hjemmesiden din skal gi informasjon og nytte til dine besøkende. Informer dem om dine produkter eller tjenester – og vurder om det vil gagne bedriften med nyttestoff eller en blogg som kan bidra til at flere oppdager bedriften din.
- Søkeordstrategi: Identifiser søkeordene som målgruppene dine bruker når de leter etter og vurderer tjenester og produkter bedriften tilbyr. Integrer disse søkeordene naturlig i innholdet ditt og vurder om dere kan treffe på flere søkeord med utvidet innhold på nettsidene.
- Overskrifter og mellomtitler: Bruk tydelige og forklarende overskrifter og mellomtitler for å organisere innholdet og gjøre det enkelt å skumlese. Dette forbedrer brukeropplevelsen og hjelper søkemotorer med å forstå strukturen på siden. Inkluder søkeordene du ønsker å rangere på i overskrifter og innhold.
4. Optimaliserte bilder: Vi mennesker elsker bilder – og bilder er viktige for å illustrere og gjøre innholdet ditt mer levende. Imidlertid er det mange som laster opp unødvendig tunge bildefiler – og heller ikke optimaliserer bildene for søk. Komprimer bilder for å redusere lastetid, og bruk beskrivende filnavn og alt-tekster som er i tråd med den enkelte sides tema for å øke sjansene for at du klatrer til topps på relevante søketermer.
Konverteringsstrategi
For å oppnå ønskede resultater med hjemmesiden din, bør du ha en tydelig konverteringsstrategi på plass. Hvilke konverteringer som er viktigst for deg vil variere avhengig målgruppe og tjeneste. En tannklinikk ønsker kanskje telefonhenvendelser eller at kunder fyller ut et booking- eller kontaktskjema. En nettbutikk vil først og fremst selge produktene på nettsiden. En tjenesteleverandør som retter seg mot bedriftsmarkedet ønsker seg nyhetsbrevspåmeldinger – eller leads via interesseskjema. Uansett er det viktig at hjemmesidene understøtter bedriftens mål. For å øke konverteringsrate bør nettsidene ha:
- Sterke handlingsoppfordringer (CTA): Oppfordre besøkende til å utføre en ønsket handling, for eksempel å kjøpe et produkt, abonnere på nyhetsbrevet eller kontakte deg. Bruk tydelige og kraftige CTA-er for å motivere brukerne til å handle.
- Skjemaer og kontaktopplysninger: Gjør det enkelt for potensielle kunder å kontakte deg ved å inkludere skjemaer og kontaktopplysninger på hjemmesiden. Å være lett tilgjengelig øker tilliten og oppfordrer til samhandling.
- Sosialt bevis: Vis frem kundevurderinger, attester og suksesshistorier for å styrke troverdigheten og overbevise potensielle kunder om at du er den rette partneren for dem.
Trenger dere hjelp med bedriftens nettsider?
Å sette opp nye nettsider kan være en omstendig prosess. Mange prøver seg selv, eller tar til takke med noe som er «godt nok». Men en godt planlagt og designet nettside vil foruten å gi et godt inntrykk av bedriften og deres produkter/tjenester – generere relevant og verdifull trafikk fra de rette målgruppene. Vi har bistått bedrifter fra mange bransjer med å planlegge og sette opp nye nettsider. Dersom dere mangler kapasitet eller kompetanse hjelper vi dere gjerne – uavhengig om dere har ferdige ideer eller ønsker en partner som kan hjelpe fra a-å. Gjennom et samarbeid med oss kan vi love:
- Ekspertise: Vårt team av erfarne designere, utviklere og markedsførere vil skreddersy en hjemmeside som reflekterer din bedrift og mål.
- Tidsbesparelse: La oss fokusere på hjemmesiden din, så du kan fokusere på kjernevirksomheten.
- Bedre resultater: Vi vil sikre at hjemmesiden din er optimalisert for søkemotorer og konverteringer, som sikrer deg og din bedrift maksimal avkastning på investeringen.
Ta en prat? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat rundt hvordan vi kan hjelpe dere med å skape en moderne og velfungerende nettside.: