Annonsere på Tik Tok?

TikTok er en videodelingsapp der man lager, deler og ser videoklipp med musikk fra noen få sekunder opp til et minutt. Utvikler ByteDance har drevet søsterappen Douyin siden 2016 (for kinesiske brukere). I 2017 kjøpte de den forholdsvis populære appen Musical.ly og høsten 2018 relanserte de denne internasjonalt under navnet TikTok.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Hæ? – sier du.  Tik Tok?
Slapp av, du er neppe alene om du (er voksen og) ikke vet hva TikTok er.

Har du barn eller ungdom i hus er sjansen større for at du kjenner fenomenet.
Appen sprer seg som ild i tørt gress og  videodelingsappen gikk forbi samtlige sosiale medier hva gjelder antall nedlastninger i første halvår 2019.  På verdensbasis hevder de å ha mer enn en halv milliard brukere og her i Norge er dette den mest populære appen blant de yngste.

Hva er TikTok?

TikTok er en videodelingsapp der man lager, deler og ser videoklipp med musikk fra noen få sekunder opp til et minutt.  Utvikler ByteDance har drevet søsterappen Douyin siden 2016 (for kinesiske brukere).  I 2017 kjøpte de den forholdsvis populære appen Musical.ly og høsten 2018 relanserte de denne internasjonalt under navnet TikTok.  Da tok det for alvor av for appen og gjennom 2019 har TikTok vært den mest nedlastede appen på Appstore globalt og nr 3 i Google play – bak WhatsApp og Messenger.  Imponerende tall – og etter hvert som farsotten sprer seg øker andelen brukere også blant de eldre (unge). 

Moro, enkelt og engasjerende

TikTok er foreløpig et underholdende og til tider bisart sosialt medie der amatører legger ut videosnutter blant annet i form av originale kreative klipp, svar på utfordringer, duetter i samarbeid eller som reaksjon på andres brukeres videoer.  Med musikk eller lydklipp som en sentral del av innholdet.  Appen legger opp til at det skal være enkelt å lage/redigere videoer, kommentere og dele.
Brukere kan laste opp videoer åpent eller ha en profil som er åpen kun for følgere de har godkjent – litt som Instagram.   En del kjendiser og influensere har hevet seg på bølgen, men TikTok er fortsatt et sosialt medie dominert av enkelt-/amatørbrukere.  Musikk, dans og humor er sentralt for appen og mye av innholdet bærer referanser til pop- og internettkultur, memes og utfordringer.  I så måte er appen og innholdet svært interessant for alle som er opptatt av trender og det som engasjerer kommende generasjoner.  Med den enorme populariteten i Asia kan det også tenkes at flere kulturelle fenomener derfra vil finne veien til vesten og Norge.  Her til lands er bruken stigende og det finnes norske profiler med titusener av fans.


Markedsføring på TikTok?

Gitt TikToks vekst er det liten tvil om at dette er et spennende medie for alle som er interessert i å nå de yngre brukerne.  Har du produkter og tjenester rettet mot målgruppen ville vi anbefale å følge med.  Det er velkjent at kommende generasjoner ønsker større grad av involvering – og det er deling og respons som står i sentrum for TikTok.  Selskaper som retter seg mot målgruppen har flere alternativer for å engasjere brukere på plattformen.  Betalt annonsering er fortsatt i startgruppen hos TikTok, men det er allerede flere norske merkevarer og publisister på plass.  Det er også mulig for selskaper å opprette sine egne profiler/kanaler for å publisere innhold på nettverket.  Lykkes man med å treffe en nerve hos brukerne er veien kort til viral spredning.  En måte å få til dette på er å knytte seg til pågående utfordringer/challenges – eller forsøke å skape sin egen.  ET eksempel fra USA er Jimmy Fallons #tumbleweedchallenge.  Det ble laget over 8000 videoer som respons til denne – og den genererte 10.4 millioner interaksjoner. 
Det er nok ikke lite lett for en norsk aktør å få fotfeste i nettverket, men det finnes en håndfull norske brukere det er mulig å samarbeide med. 
Evner du skape kreativit innhold som treffer og engasjerer brukergruppen ser vi dette som en svært spennende kanal også for kommersielle formål.

Er TikTok det neste store sosiale nettverket?

Hvilken vei det går med TikTok er vanskelig å si – Vine er et eksempel på medie som ble utvannet av kommersielle interesser etter det tok av og TikTok opplever i høyeste grad stor vekst også kommersielt. I dag er noe av sjarmen knyttet til en litt flåsete og hverdagslig feel. En arena for ungdommelig kreativitet og videokommunikasjon. Med stadig flere proffe aktører på plass, det være seg brands, kjendiser eller influensere av forskjellig art er det vanskelig å spå hvordan morgendagen vil se ut. Men med den stadig økende brukermassen er det vanskelig å se at ikke “alle” kjenner til appen om noen få måneder.

Men altså – det er kanskje en grunn til at dette er en så populær plattform blant de unge; nettopp at du ikke hadde hørt om den.

Kommenter

Vil du ha siste nytt rett i innboksen?

Vil du ha gode tips og nyheter innen digital markedsføring kan du få dette rett i innboksen.  Vi lover det blir nyttig, og du kan når som helst melde deg av.

Snakk med oss om markedsføring!

Trenger du hjelp med markedsføring av bedriften men er i tvil om hvor du skal begynne? 

Få en gratis analyse av din digitale synlighet med gode tips til hvordan bedriften kan få mer trafikk fra potensielle kunder.