Nettside bedrift – tips til nettside som selger deres tjenester og gjør bedriften synlig på nett

Lag en effektiv og moderne nettside for din bedrift: Suksessformelen for en nettside som selger deres tjenester og gjør bedriften synlig på nett
Facebook
Twitter
LinkedIn

I en verden hvor internett er en uunnværlig del av hverdagen, er en profesjonell og funksjonell nettside ikke lengre nice to have. En utdatert nettside gir et slett inntrykk av bedriften og vil ofte være vanskelig å finne, noe som resulterer i at potensielle kunder havner hos konkurrenten. Er bedriftens nettside rett satt opp vil den derimot tiltrekke potensielle kunder, øke kjennskap og generere salg av bedriftens produkter og tjenester. Men hvordan går man frem for å bygge en nettside som oppfyller alle disse kravene og øker henvendelser til bedriften? Denne artikkelen gir deg gode tips og en suksessoppskrift du kan lene deg på om du planlegger å fornye nettsidene til bedriften din. Trenger du profesjonell hjelp av et markedsføringsbyrå tar vi gjerne en uforpliktende prat rundt hvordan vi kan hjelpe deres bedrift med å bygge nettsidene deres slik at de øker bedriftens synlighet og fører til flere henvendelser.

 

Planlegging er en forutsetning for at bedriftens nettside skal lykkes

Før dere dykker ned i selve designet, er det viktig å gjøre seg noen tanker rundt hva  nettsidene skal gjøre for bedriften og hvordan utforming, tekst, bilder og funksjonalitet kan støtte opp om målene deres.
Som et minimum bør dere:

  1. Definer målene: Identifiser målene for hjemmesiden din, for eksempel å generere leads, selge produkter, eller informere om tjenester. Målene vil veilede design- og innholdsstrategien.
  2. Analyser konkurrentene: Ta en titt på konkurrentenes nettsider for å få en forståelse av hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Dette vil hjelpe deg med å skille deg ut og unngå de vanligste feilene.
  3. Identifiser målgruppene: Å tilpasse bedriftens nettsider slik at den treffer målgruppen og viser hordan deres tjenester møter kundens behov vil øke effekten. Design og innhold bør skreddersys etter målgruppen.

 

Design og brukeropplevelse som støtter nettsidens formål

En godt designet nettside bør være visuelt tiltalende og brukervennlig. Informasjon bør struktureres på en fornuftig måte, det skal være lett for kundene å finne frem til informasjon de leter etter og hjemmesidene skal ikke minst være enkle å bruke.

  1. Responsivt design: En moderne nettside må være tilgjengelig på alle enheter, inkludert mobil, nettbrett og stasjonære datamaskiner. Responsivt design innebærer at bedriftens nettside dser bra ut og fungerer optimalt, uavhengig av hva slags type enhet kundene dine besøker nettsidene fra.
  2. Intuitiv navigasjon: Brukerne bør enkelt kunne finne informasjonen de leter etter på nettsidene . En tydelig og enkel navigasjonsmeny er avgjørende for å skape en positiv brukeropplevelse.

Farger og typografi: Farger og skrifttyper bør være i tråd med bedriftens merkevareidentitet og appellere til målgruppen. Velg en skrifttype som er lett å lese og farger som skaper kontrast og hierarki.

 

Innhold og søkemotoroptimalisering

Godt innhold og søkemotoroptimalisering (SEO) er avgjørende for at potensielle kunder skal finne bedriftens nettside, besøke den og holde dem engasjert. Søkeordsoptimalisering handler om å strukturere innholdet på hjemmesidene på måte som søkemotorene forstår – og som gir deg høyere plasseringer i søkeresultatene. Her er noen enkle steg du kan følge for å lage en hjemmeside som både søkemotorer og kunder elsker;

  1.  Relevant og engasjerende innhold: Innholdet på nettsiden din skal gi informasjon og nytte til dine besøkende. Informer dem om dine produkter eller tjenester – og vurder om det vil gagne bedriften med nyttestoff eller en blogg som kan bidra til at flere oppdager bedriften din.
  2. Søkeordstrategi: Identifiser søkeordene som målgruppene dine bruker når de leter etter og vurderer tjenester og produkter bedriften tilbyr. Integrer disse søkeordene naturlig i innholdet ditt og vurder om dere kan treffe på flere søkeord med utvidet innhold på nettsidene.
  3. Overskrifter og mellomtitler: Bruk tydelige og forklarende overskrifter og mellomtitler for å organisere innholdet og gjøre det enkelt å skumlese. Dette forbedrer brukeropplevelsen og hjelper søkemotorer med å forstå strukturen på siden. Inkluder søkeordene du ønsker å rangere på i overskrifter og innhold.
    4. Optimaliserte bilder: Vi  elsker bilder – og bilder er viktige for å illustrere og gjøre innholdet ditt mer levende. Imidlertid er det mange som laster opp unødvendig tunge bildefiler – og heller ikke optimaliserer bildene for søk. Komprimer bilder for å redusere lastetid, og bruk beskrivende filnavn og alt-tekster som er i tråd med den enkelte sides tema for å øke sjansene for at du klatrer til topps på relevante søketermer.

Er du usikker på hvilke søkeord du skal velge – og hvordan du skal strukturere nettside og innhold kan vi hjelpe deg til topps.

 

Konverteringsstrategi

For å oppnå ønskede resultater med bedriftens nettsider, bør du ha en tydelig konverteringsstrategi på plass. Hvilke konverteringer som er viktigst for deg vil variere avhengig målgruppe og tjeneste.  En tannklinikk ønsker kanskje telefonhenvendelser eller at kunder fyller ut et booking- eller kontaktskjema.  En nettbutikk vil først og fremst selge produktene på nettsiden.  En tjenesteleverandør som retter seg mot bedriftsmarkedet ønsker seg nyhetsbrevspåmeldinger – eller leads via interesseskjema.  Uansett er det viktig at nettsidene understøtter bedriftens mål.  For å øke konverteringsrate bør nettsidene ha:

  1. Sterke handlingsoppfordringer (CTA): Oppfordre besøkende til å utføre en ønsket handling, for eksempel å kjøpe et produkt, abonnere på nyhetsbrevet eller kontakte deg. Bruk tydelige og kraftige CTA-er for å motivere brukerne til å handle.
  2. Skjemaer og kontaktopplysninger: Gjør det enkelt for potensielle kunder å kontakte deg ved å inkludere skjemaer og kontaktopplysninger på hjemmesiden. Å være lett tilgjengelig øker tilliten og oppfordrer til samhandling.
  3. Sosialt bevis: Vis frem kundevurderinger, attester og suksesshistorier for å styrke troverdigheten og overbevise potensielle kunder om at du er den rette partneren for dem.

 

Trenger dere hjelp med bedriftens nettsider?

Å sette opp nye nettsider kan være en omstendig prosess.  Mange prøver seg selv, eller tar til takke med noe som er «godt nok».  Men en godt planlagt og designet nettside vil foruten å gi et godt inntrykk av bedriften og deres produkter/tjenester – generere relevant og verdifull trafikk fra de rette målgruppene.   Vi har bistått bedrifter fra mange bransjer med å planlegge og sette opp nye nettsider. Dersom dere mangler kapasitet eller kompetanse hjelper vi dere gjerne – uavhengig om dere har ferdige ideer eller ønsker en partner som kan hjelpe fra a-å.  Gjennom et samarbeid med oss kan vi love:

  1. Ekspertise: Vårt team av erfarne designere, utviklere og markedsførere vil skreddersy en hjemmeside som reflekterer din bedrift og mål.
  2. Tidsbesparelse: La oss fokusere på hjemmesiden din, så du kan fokusere på kjernevirksomheten.
  3. Bedre resultater: Vi vil sikre at hjemmesiden din er optimalisert for søkemotorer og konverteringer, som sikrer deg og din bedrift maksimal avkastning på investeringen.

Ta en prat?  Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat rundt hvordan vi kan hjelpe dere med å skape en moderne og velfungerende nettside.:

Kommenter

Vil du ha siste nytt rett i innboksen?

Vil du ha gode tips og nyheter innen digital markedsføring kan du få dette rett i innboksen.  Vi lover det blir nyttig, og du kan når som helst melde deg av.

Snakk med oss om markedsføring!

Trenger du hjelp med markedsføring av bedriften men er i tvil om hvor du skal begynne? 

Få en gratis analyse av din digitale synlighet med gode tips til hvordan bedriften kan få mer trafikk fra potensielle kunder.

MARKEDSFØRING

Google Ads

Markedsføring i Google og andre søkemotorer er i mange tilfeller din mest effektive investering.  Du vil oppleve at søkemotorene gir respons mange ganger den du kan oppnå i andre kanaler. Og det er ikke så rart.  Vi snakker tross alt om å være synlig for noen som faktisk vurderer eller skal kjøpe noe.  Markedsføring i Google hjelper deg altså foran de kundene som vurderer, eller skal kjøpe tjenester som dine. 
Klarer du å posisjonere sidene dine slik at du kommer opp øverst i resultatlisten “organisk” har du gratis trafikk til nettsidene dine.  Eller du kan betale deg til topps gjennom tekstannonser der du kun betaler for de som klikker seg til dine sider.  Begge strategier bør være noe av det første en bedrift legger innsats i når det kommer til oppmerksomhet på nett.   Les mer om markedsføring i Google her.

SEO - Søkemotoroptimalisering

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Google Ads - betalt annonsering

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

HVORDAN LYKKES MED GOOGLE ADS

Våre tjenester

MARKEDSFØRING

Google Ads

Markedsføring i Google og andre søkemotorer er i mange tilfeller din mest effektive investering.  Du vil oppleve at søkemotorene gir respons mange ganger den du kan oppnå i andre kanaler. Og det er ikke så rart.  Vi snakker tross alt om å være synlig for noen som faktisk vurderer eller skal kjøpe noe.  Markedsføring i Google hjelper deg altså foran de kundene som vurderer, eller skal kjøpe tjenester som dine.

Les mer om markedsføring i Google her.

SEO - Søkemotoroptimalisering

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Google Ads - betalt annonsering

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

HVORDAN LYKKES MED GOOGLE ADS

Våre tjenester